Történelmi út az űrbe: a Sárkány felszáll

Az emberes űrutazás visszatér az USA-ba

2020. május 26. - TheAstronomian

Az emberes űrutazás kétségkívül az emberiség történelmének egyik legnagyobb vívmánya. A hat évtized alatt, mióta a Föld légkörét elhagytuk, számos dolgot értünk el a világűrben: eljutottunk a Holdra, űrállomásokat építettünk, és (szinte) rutinszerűen juttatunk el asztronautákat ezekre. Kétségtelen azonban, hogy az űrkorszak kezdetén még sokkal ambiciózusabb célokat tűzött ki maga elé az emberiség - a 21. századra az űr meghódítása aggasztóan lelassult. A történetben azonban új fejezethez érkeztünk, amelynek eseményei remélhetőleg újabb lökést adnak az emberes űrutazásoknak. 2020. május 27-én, magyar idő szerint 22:32-kor elstartol ugyanis az első magáncég által készített, emberes űrrepülésre alkalmas eszköz, a Crew Dragon kapszulája egy Falcon9 (Sólyom9) hordozórakéta tetején, fedélzetén két amerikai asztronautával. A közvetlen cél ugyan csak a Nemzetközi Űrállomás, a távlati azonban a költségcsökkentés és az űrverseny újbóli megteremtése. Frissítés: a rossz időjárási viszonyok miatt lefújták a mai indítást, a következő céldátum magyar idő szerint szombat 21:22.

crewdragondockingart.jpgA Nemzetközi Űrállomáshoz dokkoló Dragon kapszula fantáziarajza (Forrás: SpaceX)

Az amerikai nemzeti űrügynökség, a NASA az Apollo program idő előtti lefújását követően a világűr állandó belakására igyekezett berendezkedni. 1972-ben elindították a Space Shuttle programot, amelynek keretében öt, többszöri használatra tervezett, ám rövid hatótávolságú űrrepülőgépet építettek meg és tartottak fenn. Közülük az első, Columbia névre keresztelt űrrepülő 1981. április 12-én teljesítette első útját, amelyet a program három évtizede alatt további 134 követett (Atlantis: 33, Challenger: 10, Columbia: 28, Discovery: 39, Endeavour: 25). Az űrrepülők teljesítménye alapjaiban határozta meg a NASA emberes űrmisszióit. Az űrsiklókkal újra elérhetetlenné vált a Hold (és a Mars és a... minden egyéb), ám relatíve olcsón és biztonságosan lehetett hasznos terhet és utasokat Föld körüli pályára juttatni. Ezáltal megnyílt az út az űrállomások fejlesztése és jobb kihasználása felé: a NASA előbb betársult az oroszok MIR űrállomásába, majd nemzetközi összefogás (mínusz Kína) keretében, ám főleg amerikai pénzből megkezdődött a Nemzetközi Űrállomás (ISS) építése.
10_51a_remotesite1.jpg

A Discovery űrrepülő 1984-es indulása elvonuló, sötét viharfelhőkkel a háttérben (John A. Chakeres felvétele)

 

Az űrsiklóprogramnak azonban nem csak a sikerei, de a kudarcai is meghatározóak voltak. A Challenger 1986. január 28-án felszállás közben, míg a Columbia 2003. február 1-én a leszállás folyamán semmisült meg, amelyek során 7-7 űrhajós vesztette életét a tragédiában. Habár néhány év késéssel mindkét balesetet követően újra felszálltak az űrrepülőgépek, a Columbia tragédiáját vizsgáló független bizottság javaslatára a NASA a Space Shuttle program lezárása mellett döntött, amellyel az amerikai (és hellyel-közzel a nemzetközi) emberes űrutazás egy sokkal nehezebb fejezethez érkezett. A NASA előbb belefutott a pénzügyi zsákutcának bizonyuló Constellation programba, amelynek törlésével lemondtak a saját fejlesztésű Orion űrhajójukról is, majd az Atlantis űrrepülő 2011-es végső nyugdíjazást követően kénytelenek voltak a Roszkozmosznak fizetni az űrutakért. Azóta a teherszállítás terén több jól működő űrkapszula is "piacra" került, azonban a NASA-nak továbbra is csak az orosz Szojuz rakétákkal áll módjában embereket feljuttatni a 2000 óta folyamatosan lakott ISS-re. Ha minden jól megy, ez változik meg most, és újra lesz eszköze az USA-nak embert küldeni saját felségterületéről közel tíz év után.
shuttle_columbia_ap690146878537.jpg

A Columbia 2003-as tragédiájának felvétele másodpercekkel a légkörben történt robbanás után. (Forrás: NASA)

 

És nem is akármilyen módon. Aki kicsit is figyel a világűr híreire, az nehezen mehetett el a SpaceX cég korszakalkotó sikerei mellett. Elon Musk (a cég alapítója) megmutatta, hogy a XXI. században vége a kis lépéseknek, és cégével mérföldes léptekkel igyekszik meghódítani a magánszektorból az űripar szinte minden területét. A 2002-ben alapított cég kevesebb mint 20 év alatt egy olyan iparág szerves szereplőjévé nőtte ki magát, amelyet addig szinte kizárólag állami szervezetek, ügynökségek uraltak. És habár a 2010-es évek elején még leginkább csak mosolyogtak a kezdeti próbálkozásaikon, hamar bizonyítottak a kételkedőknek. 2012-ben elsőként szállítottak magáncégként az ISS-re, 2015-ben először landoltak egy rakéta első fokozatával (az újrafelhasználás, és így az űrtevékenység költséghatékonyabbá tételének jegyében), mostanra pedig már gőzerővel dübörög általuk az űr és az éjszakai égbolt teleszemetelése a globális szélessávú internet-hozzáférést biztosító Starlink műholdflotta kiépítése.

glxpjd.gif

A Falcon Heavy rakéta (leegyszerűsítve három Falcon-9-es egymáshoz rögzítve)
két visszatérő első fokozatának szimultán landolása 2018 februárjában. (Forrás: SpaceX, gifs.com)

 

A SpaceX által épített Crew Dragon tavaly március 2-án pedig sikeresen hajtotta végre a bemutató küldetés ember nélküli tesztjét, amely során a távirányítású űrkapszula probléma nélkül csatlakozott az ISS-hez, majd tért vissza a Földre. Ez gyakorlatilag az utolsó előtti lépcsőfok az emberes út előtt, amelyre már tavaly júliusban sor kerülhetett volna, ha időközben nem robban fel a cég tesztpadján az egyik Crew Dragon. A hiba kiküszöbölése miatti csúszás esélyt adott a nagy rivális Boeingnek, amely szintén elkészült a CST100 Starliner névre keresztelt űrhajójával. A folyamatos késlekedések miatt végül csak december 20-án futott neki az ISS-hez vezető tesztkörnek, ám nem sokkal az indítását követően problémák léptek fel, amelyek meghiúsították a dokkolást (ám két nappal később sikeresen landolt az új-mexikói sivatagban). Év végére a SpaceX is végzett a szükséges fejlesztésekkel, és január 19-én sikerrel teljesítették (természetesen szintén utas nélkül) az indítást követő vészleválás próbáját is.

crew-dragon-static-fire-test.jpg

A Crew Dragon vészhelyzeti hajtóműveinek tesztje. (Forrás: NASA, SpaceX)

 

Immáron pedig minden készen áll arra, hogy két veterán amerikai űrhajós, Doug Hurley és Bob Behnken a Crew Dragon Demo2 küldetés során feljusson a Nemzetközi Űrállomásra. Habár mind a Falcon9-es rakéta, mind a Crew Dragon kapszula újra felhasználható, az első repülések során csakis új példányokat fognak alkalmazni, amelyeket később teherszállítmányok küldésére használnak majd, hogy ezzel is tesztelhessék az eszközök állóképességét. A helyi idő szerinti délutáni indítás (magyar idő szerint szerda 22:32) a floridai Kennedy Űrközpont ugyanazon 39A jelzésű platformjáról történik majd, amelyről annak idején a Holdra szálló Apollo11 is elindult.

32891494_e88cd1c44804acc51d3e68f54a9601c5_wm.jpg

A két űrhajós beöltözve a kifejezetten ehhez az űrhajóhoz tervezett ruhában, bal oldalon Behnken, a jobbon Hurley. (Fotó: SpaceX, NASA)

 

A startot követően a teljes indítási folyamat és pályára állás mindössze 13 percet fog igénybe venni, ezt követően azonban 19 órán át kell fokozatosan emelkednie az űrhajónak, mire csatlakozhat a 410 km-es magasságban keringő Nemzetközi Űrállomáshoz. A megérkezéssel lezárul a küldetés legveszélyesebb periódusa, Hurley és Behnken szempontjából azonban csak ekkor veszi kezdetét a valódi munka. Az ISS-en való tartózkodásuk legalább 30 napos, legfeljebb 110 napos lesz, ami alatt a két űrhajós csatlakozik az ISS (jelenleg) három fős legénységéhez, Behnken pedig a tervek szerint űrsétát is végre fog hajtani. A repülés adataitól (és a következő küldetés előkészületeitől) függően fogja a NASA később meghatározni a küldetés végének dátumát. Amennyiben pedig minden a tervek szerint alakul, a Crew Demo visszatérését követően a második, jóval hosszabb (várhatóan 220 napos) Crew1 néven futó küldetés már ősszel zöld utat kaphat.

sts-130_eva2_robert_behnken_1.jpg

Behnken 2010-ben, a 130. Space Shuttle küldetés egyik űrsétáján. (Forrás: NASA)

 

Amennyiben további technikai specifikációk érdekelnének a küldetéssel kapcsolatban, úgy melegen ajánljuk Spacejunkie írását, ahol csaknem másodpercre lebontva megtalálható a teljes indítási protokollterv. Emellett érdemes szerda este egy kicsit tovább fennmaradni a szokásosnál, hogy élőben követhessük nyomon a történelmi pillanatokat, például ezen a közvetítésen keresztül, amelyben szakértői kommentár vezet majd végig minket az egyes fázisokon.

crew-dragon-dm-1-falcon-9-b1051-jan-2019-sunset-spacex-1-crop-1024x619.jpgA kifejezetten ehhez az űrhajóhoz tervezett, már-már futurisztikus beszálló folyosó a floridai napnyugta előtt. (Forrás: SpaceX)

 

A küldetés eredményességétől függően a jövőre nézve igen sok lehetőség nyílik meg. Egyrészt az emberes űrutazás lehetősége immár a gyakorlatban is a magáncégek számára elérhetővé válhat. Másfelől az orosz emberes űrszállítás kvázi monopol helyzetének feloldásával egy eddig jobbára csak lappangó űrverseny kaphat lángra, amely előrelendítheti a jövőben tervezett holdi bázis megépítését, és az Elon Musk által célul kitűzött Mars-utazást is. Akárhogy is lesz, izgalmas időszak elé nézünk az űrtevékenységben.

 

Frissítés: a rossz időjárási viszonyok miatt lefújták a mai indítást, a következő céldátum magyar idő szerint szombat 21:32.

 

Ha tetszett a bejegyzés, látogass el a Csillagvizsgáló Facebook oldalára is, ahol napi rendszerességgel találhatsz csillagászati és űrkutatási híreket, látványos felvételeket és egyéb aktualitásokat - tudományról és science fiction-ről egyaránt.

A bejegyzés trackback címe:

https://csillagvizsgalo.blog.hu/api/trackback/id/tr1815717216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.27. 15:02:06

Remélem tévedek, de katasztrofális végét sejtem a mai eseménynek.

Abszurd ötlet profitéhes kézbe adni az úrutazást.

különvélemény 2020.05.27. 15:36:04

@MAXVAL bircaman közíró:
Elon Musk pont arról híres, hogy nem a profiért csinálja.
A befektetőket is rendszeresen le szokta hordani, hogy az vegyen részvényt, aki hisz a cégeiben, aki gyors profitot akar, vegyen mást.

eduatest 2020.05.27. 15:39:58

@MAXVAL bircaman közíró: Remek, akkor ma jól lemérheted mennyire halványlila gőz nélkül alkotsz véleményeket úgy általában a dolgokról. Sok sikert.

Pirx 2020.05.27. 16:10:43

@MAXVAL bircaman közíró: A Gemini programban mondta az egyik űrhajós (nem talátam meg melyik) hogy azért rossz belegondolni abba, hogy egy olyan rakétában ül, amelyiket az a beszállító építhetett meg, aki a legkevesebbet kérte.
Úgyhogy kicsit mellélőttél.
Csak említeném, hogy a McDonell Douglas, Grumman, Rockwell mind-mind magáncégek voltak, és állami megrendelésre gyártották az űreszközöket. Profitéhesen.

csakeztengedte 2020.05.27. 16:14:40

Orosz-bérenc birka, hogy rohadnál meg.

Gábor Révész 2020.05.27. 16:29:52

@MAXVAL bircaman közíró: Kész röhej, hogy ehhez is van pofád hozzáröfögni! Maradj csak a fidesz-seggnyalásnál, az a te területed!

232323 2020.05.27. 16:30:12

szerintem az a ket muki ma kipurcan.
amugy nem fogjuk eloben latni mert tuti 1 perces kesleltetest beleraknak az adasba h a szetrobbano husfacatokat ne lassuk.

232323 2020.05.27. 16:31:12

@232323: annak ellenere h halal orbanra es a sleppjere. meg a tobbi golyoerettre.

flamer 2020.05.27. 16:41:45

@232323: Ezt miből számoltad ki? Eddig 84 Falcon-9 kilövés volt, abból egyetlen egyszer (még az elején, 2015-ben) történt meg, hogy felrobbant a rakéta.

2020.05.27. 16:42:55

@eduatest: Ez jó volt. Birca a szolgalélek élő szobrainak egyike. Sok ész nélkül, mert például a kommentelésekhez a vegetatív idegrendszere is elég.

232323 2020.05.27. 16:45:47

@flamer: erzes. asztrologia. tipp. harmadik szem. sugallat. most mennek eloszor mukikakkal szoval risky.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.27. 17:37:17

@Pirx:

Más helyzet volt, ott a beszállítóok felett állt az állam.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.27. 17:38:49

@flamer:

Nincs közvtelen köze ehhez. Persze nyilván van áttételesen, de nem ez a lényeg.

Pic 2020.05.27. 17:40:18

Welll.... Birca mellélőtt nagyon.

Elon Musk az űrrepülés történetében egy nagyon komoly fekete ló.

2012-ben még körberöhögték a ruszkik amikor rakétát akart tőlük vásárolni, ma meg már kezüket lábukat törnék ha olyan technikájuk lenne mint a SpaceX-nek.

Musk cége évek óta az éves szinten legtöbb rakétát felbocsátó cég, nulla hibával, övé a legerősebb gépezet és ő csinálja a legköltséghatékonyabban, mert egyelőre senki más nem tudja reciklálni a rakétákat csak ő.

Nemrégiben komoly felhördülés volt, amikor a ebbe a tökéletes képbe belerondított az egyik rakéta balesete. Persze aki a témában járatos az rögtön körbe is röhögte az agoodalmaskodókat, hiszen a rakéta az sikeresen felvitte a cuccot egyben ahogy kell, majd a visszajövetelkor nem sikerült neki a földetérés..... ötödjére!
Well.... ez még így is nagyon szép volt.

Nem mellesleg ez az egész Amerika újra az űrben dolog pont Birca véleményének mond ellent, mert évek óta komoly vita van, hogy kormányzati nyomásra tolták eddig a BOING-ot int hagyományos űripari beszállítót, aki a
- a fejlesztésre dupla annyi pénzt kapott mint a SpaceX
- nem sikerült olyan jól a rendszer, sok szempontból gyengébb
- mai napig nem bizonyította, hogy működik
- és csak erős társadalmi felhördülésre mondta azt, hogy kb annyiért fogja felvinni az űrhajósokat, mert első körben azt mondták, hogy 90 millió/űrhajós, miközben ez a ruszkiknál 80 a SpaceX-nél 65.

Ja és előre eldöntötték, hogy a Boing lesz az első aki felmegy, nem a SpaceX, ezért húzták eddig a dolgot, de már nem lehetett tovább húzni halasztani, mert Musk olyan teszteket is bevállalt és megcsinált, amit a Boeing nem. (+10 ejtőernyő teszt, rakéta felrobbanásakor menekülés teszt, stb)

Indie Crawford · http://indiecrawford.blog.hu 2020.05.27. 17:58:23

Köszi, hogy megírtad! Nekünk nem volt rá időnk, de izgatottan várjuk a startot!

Gábor Révész 2020.05.27. 17:59:38

@MAXVAL bircaman közíró: Ez jellemző rád: semmi értelme beleszólás. Mondtam: maradj Orbán seggénél, az való neked!

Gábor Révész 2020.05.27. 18:05:42

@MAXVAL bircaman közíró: Az a lényeg, hogy te okos vagy! Ja, nem!

PFreddy 2020.05.27. 18:07:11

Hát nem imádnivaló a kommentszekció?

Kéretik mindenki maradjon a témánál, vélt vagy valós , jelenlegi vagy múltbéli sérelmeket ne itt alakítsátok politikai ízvilágú seggfejezéssé. Ettől a kommenttől lefelé megy a moderálás.

PFreddy 2020.05.27. 18:09:36

@Pic: Jól vázoltd a SpaceX diadalmenetét. Mi is felhőtlenül kedvelnénk a céget, ha nem lenne a Starlink. Vagy Elon Muskot, ha nem mondana néha orbitális baromságokat.

Gábor Révész 2020.05.27. 18:09:37

Én nagyon drukkolok Musk-nak, meg az űrhajósoknak. Én úgy gondolom, igen alaposan előkészített indulás lesz, a legkisebb kétség esetén nem engedélyezték volna.

rockjano 2020.05.27. 18:19:01

nagyon drukkolok én is Muskék fantasztikussk.

Persze nagyon kell nekik a NASA hozzájárulása is.. de amit már most elértek az elképesztő

PFreddy 2020.05.27. 18:19:42

Úgy tűnik némi probléma adódott az űrhajósok előkészületeiben:

twitter.com/Astro_Doug/status/1265661081873195008

Azt a steaket túlsütötték...

zsindekksz ISIS Al Qaida mind CIA projekt 2020.05.27. 18:53:47

Majd leforgatják hálivúdban. Úgyis kijárási tilalom van, senki nem tudja leellenőrizni.

A nagy büdős igazság az, hogy eddig megszakítás nélkül csakis az orosz Roszkozmosz Szojuz programja működik, már, több, mint 40 éve biztonságosan.

Világít a torony 2020.05.27. 19:06:23

@PFreddy: Nekem nem tűnik túlsütöttnek. Neked mitől? :)

PFreddy 2020.05.27. 19:12:06

@Világít a torony: A jobb oldali szelet már porzik és hát annál a tojásnál is láttam már jobbat.

Másfelől legalább űrhajó jól mutat.

twitter.com/elonmusk/status/1265315536084369408

Világít a torony 2020.05.27. 19:40:45

@MAXVAL bircaman közíró: Veszélyről károgsz, holott minden résztvevő annak tudatában indul a küldetésnek. Ám az űrhajósok mai biztonságát minden eddiginél több fejlesztés szolgálja, melynek az orosz állami úrhivatal a közelében sincs. Dőlj hátra a székedben és élvezd a kilövést a szemedre ereszkedett vörös függönyön keresztül.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.27. 19:45:33

@Világít a torony:

Én azt szeretném, ha ebben tévednék. Mint mondtam. S ha tévedek, az nem változtatja meg álláspontomat.

eduatest 2020.05.27. 19:54:16

@MAXVAL bircaman közíró: Ha már saját tévedésünk sem elég ahhoz, hogy belássuk nem jó irányt képviselünk, akkor ott már nagy bajok vannak.

Világít a torony 2020.05.27. 20:13:45

@MAXVAL bircaman közíró: Csak megismételni tudom: "Dőlj hátra a székedben és élvezd a kilövést a szemedre ereszkedett vörös függönyön keresztül."
www.space.com/17933-nasa-television-webcasts-live-space-tv.html#xenforo-comments-27575

PFreddy 2020.05.27. 20:18:52

@Világít a torony: A veszély mértékének becslése baromira érdekes kérdés. Statisztikát ugye nem igazán érdemes vizsgálni a kis számú minta alapján. (Az űrrepülőgépeknél 135 útra jutott két tragédia, az ugye 1,5%. )
A rakéta valóban biztosabb technológiának tűnik a korábban használtaknál és az űrkapszula testvérei is már megjárták többször az ISS-t párszor. De így, ebben a felállásban mindössze egyszer.
Szinte biztosnak tartom, hogy gond nélkül le fog zajlani az út, de hogy 135 hasonló küldetés is baleset nélkül zajlana le, azt nehezen tudom elképzelni.

PFreddy 2020.05.27. 20:20:17

Én három magyar nyelvű szakértői közvetítésről tudok, itt vannak a linkek:

Spacejunkie & Spacestationguys
www.youtube.com/watch?v=1OnMFYQoF0M

Svábhegyi Csillagvizsgáló
www.facebook.com/svabhegyicsillagvizsgalo/live

Galileo Webcast
www.galileowebcast.hu/live.html

korxi 2020.05.27. 21:14:45

Anyám, látom címlapos lett a poszt.
Ez sem árt egy blognak, de azért rossz is van benne, lásd fentebb:)

korxi 2020.05.27. 21:16:55

Anyám, látom címlapos lett a poszt.
Ez sem árt egy blognak, de azért rossz is van benne, lásd fentebb:)

Világít a torony 2020.05.27. 21:47:43

@PFreddy: Ennek a kabinnak olyan készlete van, mely előtte még nem létezett. Ezek a vészhelyzeti rakéták. de egy csomó innováció, fejlesztés stb. próbálja az űrhajósok életét megóvni váratlan helyzetek esetén. Amúgy nem kell az űrbe menni statisztikákért. Rengetegen ébredtek már úgy, ahogy mindig is, ám a nyugovóra térés már nem sikerült.

korxi 2020.05.27. 21:58:12

@PFreddy: Ugyebár a "baleset" mint olyan nem feltétlenül halálos balesetet jelent, tehát ha maga a rakéta az indítás után akár fel is robban, az alapeset az, hogy az űrhajósok nem fognak meghalni, mert a rakéta tetején csücsülő űrhajó mentőkapszulaként funkcionál.
Más kérdés hogy pont ennek tesztelése során történt hiba, ami miatt pár hónapot csúszott az egész (hacsak nem keverem a Boeing űrhajójával, de asszem nem)

korxi 2020.05.27. 22:01:54

@korxi: a nasa studióban épp most beszél erről a feka csaj, úgy hogy maketten szemlélteti

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.28. 06:02:16

@eduatest:

A tévedés egy konkrét esetre vonatkozik, nem egy koncepcióra.

Ha azt mondom, veszélyes átszaladni az autópályán, majd valaki átszalad és semmi baja nem esik, az cáfolja azt, hogy veszélyes átszaladni az autópályán?

Pirx 2020.05.28. 08:18:02

@MAXVAL bircaman közíró: Miért? Itt nem?
Amúgy a világűr, a világegyetem liberális.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.28. 08:32:49

@Pirx:

Azt mondod, a világúr alapja a szabadpiaci diktatúra, a pénzéhség, az egyéni önzés, a kizsákmányolás?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.28. 08:34:39

@Gábor Révész:

Az űrhajósoknak drukkolok, Musknak nem. Musknak nincs helye a történetben, olyan mintha sztriptíztáncos lenne a misén.

Gábor Révész 2020.05.28. 08:36:19

@Kukubenko: Ad. 1. Mosd ki a szádat szappannal, hogy ne beszélj ilyen mocskosan.
Ad. 2. Véleményem szerint - elnézve a felhőket - teljesen jogos volt a halasztás.
Ad. 3. Szerintem az olyan "emberek", mint te, most ócsárolják Musk eredményét, de ha engedélyezik a startot, és valami gond lett volna, akkor meg azon lamentálnál, hogy hogyan lehettek ennyire felelőtlenek.

korxi 2020.05.30. 14:25:14

Na, ma lesz a második próbálkozás.
Ennek egyébként a posztban részletezettek szerint űrtörténeti szempontból van nagy jelentősége, de nem a leglátványosabb indítás, mert csak a falcon 9 rakéta viszi fel (elég hozzá az is) tehát nem a falcon heavy, mint két éve a kabrió teslát.

Addig is, mindenki gyakorolhatja sajátkezűleg az ISS-hez dokkolást:
iss-sim.spacex.com/

PFreddy 2020.05.31. 15:41:10

@korxi: Hát ez baromire jó, én elsőre izomból letaroltam a napelemtáblákat.
Mindjárt meg is osztom az új bejegyzésben. Kössz a linket!

korxi 2020.05.31. 23:50:10

@PFreddy: Az nekem nem jött össze, de most megyek, direkt kipróbálom én is. Kíváncsi vagyok, milyen érzés fél perc alatt többszázmillió dollár kárt okozni:)